27 julio, 2020

JOSE LUIS CUEVAS

ES  |  EN

LA APESTOSA

jose-luis-cuevas-festival-ojosrojos

Les imatges de La Apestosa, realitzades entre 2002 i 2004, conformen un ensayofotográfico que documenta l'atmosfera d'una cerveseria situada en el centre de la Ciutat de Mèxic. Impregnada de suor, orines, alcohol i sexe, La Apestosa, hui ex- negra, es distingia per ser un lloc fosc i pudent, on homes i dones ballaven, bevien, es trontollaven i s'entregaven instintivament els uns als altres, en un brusc intercanvi de soledats.

La Apestosa Text original (2004):

Em quede en la barra, al costat altres dos tipus sols, desconeguts. Des de lluny salutació aNora i a la Chihuahua. Del pis fosc de dalt baixa Eva i després d'ella un senyor d'edat avançada. Nora la veu en els escalons i diu -marmitó Eva, et vas tirar dos?- Eva bro- pixa i respon que no que quatre, deixa la seua bossa en una taula i va als escusados, el senyor es llava les mans, ella torna i s'esbandeix la boca (són ben sabudes les carícies orals a les quals Eva deu la seua fama). Alcohol i sexe. Les coses ací podrien resumir-se en aqueixes dues paraules.

I què em porta ací, a aquest xicotet santuari d'homes i dones fanàtics de la borratxera i la luxúria. Per què caminar a la Apestosa i no a cap altre lloc. No hi ha resposta, i llavors bec, començament a sentir-me embriac, però encara no prou com per a perdre la por de traure la cambra i acostar-me a la gent. Demane més cervesa. I ve una altra pregunta, potser resposta. Serà que vinc a descobrir-me adepte a la seua mateixa religió, als seus mateixos ídols: alcohol i sexe. De darrere de la barra arriba a la meua mà una botella i m'espanta la pregunta. Arriba també Nora que s'acosta per a recordar-me que vol que la retrate nua. Jo pel meu compte, li recorde que ja és un fet, que ja quedem. Un glop més i em dirigisc al bany, creue el fosc corredor que porta fins als excusats, arribe al punt exacte d'on emergeix aquest fètid alé que impregna i dona nom al lloc. Em cobrisc nas i boca amb una mà, i no obstant això el fàstic, m'emociona escoltar tot l'enrenou que queda a la meua esquena, homes i dones tornats com a bojos que ballen, criden, beuen, es trontollen i s'entreguen els uns als altres, en un just intercanvi de soledats que fa passar desapercebut el fosc i pudent del lloc.

El seu nom oficial és “Saló Orizaba” i és potser la cerveseria més singular de tot el Centre Històric de la Ciutat de Mèxic, per a trobar-la es pot preguntar per “La *Apestosa”, sobrenom que el lloc ha adoptat literalment i que guarda amb orgull fins i tot en el més mínim detall.

La Apestosa és un lloc de trobada per a alcohòlics i prostitutes. L'assaig fotográfico mostra escenes que documenten la relació entre ells i l'atmosfera en general del lloc. Un lloc fosc on impera l'alcohol i el sexe.

Sobre Jose Luis

Cd. de Mèxic, 06 de desembre de 1973

Educació
Estudis de Postgrau, Visualització Creativa, Universitat de la Comunicació, *Mexico, 2000. Programa Integral: Document i Ficció, Centre de la Imatge, 2002.
Estudis de cinema: Taller Cinematogràfic de Mantarraya, 1era generació, 2015.

Activitats professionals
Fotògraf / artista visual. Es dedica a desenvolupar projectes que tenen com a base una metodologia documental, però concebuts amb absoluta llibertat, tant en la seua producció com en els seus plantejaments narratius. Els seus imágens es nodreixen de reflexions personals, de l'observació quotidiana, la investigació i d'altres disciplines artístiques. En 2009, ingressa al Sistema Nacional de Creadors. En 2017, el Festival FotoMéxico, li va dedicar una exposició individual en el Centre de la Imatge durant el Festival FotoMéxico. Així mateix, el Musée du quai Branly, de Paris, li va atorgar una residència de producció al Japó durant 2018. El seu primer llibre ‘New Era’ ha sigut publicat en 2016 per Editorial RM, i ‘Sobre la resistència dels cossos’, la seua segona publicació (2018) va ser *co-editat per les editorials Chaco (l'Argentina) i Cap de Fredeluga (Espanya). És fundador de Gimnàs d'Art i Cultura i CAMP, plataformes dedicades a l'educació en fotografia i arts visuals a Mèxic i Amèrica Llatina.

Premis / Beques/ Reconeixements (selecció)
Residència fotogràfica al Japó, atorgada per Musée du quai Branly - Jacques Chirac, Paris, Fr (2017-18). En la llista de Book Awards 2019, Els Rencontres de la Photographie, Arles 2019, France.
En la llista dels millors llibres de fotografia 2018, des. 2018, Suplement Babelia d'El País, Espanya. Beca del Sistema Nacional de Creadors d'Art, emissions 2009, 2013, 2017, CONACULTA.
Bancomer, Beca de les Arts 2015, per a publicació del llibre ‘New Era’ / Editorial RM
1r Lloc / Premi de Fotografia Mexicana Contemporània, FUMCA, Coahuila, Mèxic.
Residència a Bogotà, Colòmbia, FONCA – Ministeri de Cultura de Colòmbia
Beca Joves Creadors, FONCA 2007.
Premi Internacional de Fotoperiodisme Ciutat de Gijón 2004, Espanya.
Residència Artística, Galeria Image du Pole – Lumen Collectif, 2004, Orléans, França,

Exposicions individuals (selecció)
On the Resistance of Bodies, Gallery G, Setembre - 2019, Hiroshima, el Japó.
Dos assajos / Centre de la Imatge, Festival FotoMéxico, octubre 2017- març 2018
Sobre la resistència dels cossos / Passeig Montejo, Mèrida Foto Fest, Novembre 2018 – Desembre 2018 Pols / Almanac Galeria, Cd. de Mèxic, octubre de 2017 – novembre 2017.
Galeria ArtexArte, L'home mitjà / Relats de desolació, Buenos Aires, l'Argentina, jul-sep 2016. Terrestre, We made for love association Gallery, Torino, Itàlia, 2013.
Mexico fête ses mortes, projecció, Festival de Cinema de Rennes ‘Travelling Mexico’, Rennes, Fr. 2011.

Enllaços

joseluiscuevas.com

Vice/jose-luis-cuevas

 

 DATA D'INAUGURACIÓ

17 Setembre 2021 a les 20h

DATA DE CLAUSURA

17 Octubre 2021

LLOC
Ca Lambert

DIRECCIÓ:
Carrer Major, 40
Xàbia 
HORARI: 
Dimarts-divendres 10:00–13:00, 18:00–21:00
Dissabte 10:00–13:00
Diumenge 10:00–13:00

Dilluns Tancat